Gebruik de 52 oefenvragen om jezelf voor te bereiden en te testen of je de leerstof kent.
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenleerlijn definitie
een leerlijn is een beschrijving van hoe leerlingen bepaald leerstof gaan leren. een leerkracht biedt daarvoor onderwijsactiviteiten aan. als leerkracht moet je de leerlijnen goed kennen.
input text value
Verschillende soorten leerlijnen
optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, procenten, breuken, meetkunde
input text value
Hoofdfasemodel
1) begripsvorming
De leerlingen moeten begrijpen wat bv. vermenigvuldigen is, namelijk een vorm van herhaald optellen.
2) ontwikkelen van procedures
De leerlingen komen erachter dat je herhaald optellen ook kan verkorten, bv 7x4 kan je al springen vanaf 5x4.
3) Vlot leren rekenen
De leerlingen moeten oefeningen maken met de afgeleide tafelproducten, vaak zonder bewuste redenering van de leerlingen.
4) flexibel toepassen
De leerlingen moeten de kennis flexibel toepassen, bv in het dagelijks leven.
input text value
Leerlijnen groep 1 t/m 4
- elementair getalbegrip
- rekenen tot 10
- rekenen tot 20
- rekenen tot 100
input text value
Leerlijnen. groep 5 t/m 8
- getallen & getalrelaties
- kolomsgewijsrekenen - cijferend rekenen
- hoofdrekenen
- schattend rekenen
input text value
vormen van tellen
- akoestisch tellen= het opzeggen van de telrij (d.m.v. een versje).
- synchroon tellen= het opzeggen van de telrij en tegelijkertijd het aanwijzen wat je telt. Het aanwijzen dient ervoor dat je weet wat je al heb geteld. Doe dit voor als leerkracht.
- Resultatief tellen= hierbij geldt het laatste getal in de telrij als je de hoeveelheid wil weten.
- Verkort tellen= je ziet meteen al de hoeveelheid en telt daarmee (door)
input text value
Functie van getallen
- tel- of ordinaalgetal= een woord in de telrij. Hiermee wordt niet de hoeveelheid bepaald. Bv, voorwerpen tellen maar je weet niet hoeveel het er zijn.
- aantal- of hoeveelheidsgetal (kardinaalgetal)= geeft een hoeveelheid aan, bv 5 auto's die je telt.
- meetgetal= getal die hoort bij een maat, bv 5 jaar
- rekengetal= getal waarmee je rekent, bv 2+5=7
- naamgetal= getal die niet meer dan een naam is, bv buslijn 33
input text value
Onderwijsleerprincipes
- mathematiseren vanuit een betekenisvolle realiteit.
- modelleren en formaliseren
- eigen inbreng van de leerlingen
- interactie, reflectie en niveauverhoging
- verstrengeling van leerlijnen
input text value
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenLeer je de oefenvragen liever vanaf papier? Download dan de 52 oefenvragen als PDF.
In winkelwagenVerdien geld met het maken van oefenvragen en leer direct voor je aankomende toets.
Oefenvragen makenRekenen met hele getallen op de basisschool oefenvragen van de powerpoints van de colleges over dit boek.
52 oefenvragen
Nederlands
23-01-2024
HBO / Thomas More Hogeschool / Leraar Basisonderwijs / Rekenen
Ik ben 1e jaars pabo studente. Alle samenvattingen en oefenvragen heb ik zelf gemaakt! Hiermee heb ik al verschillende toetsen mee gehaald!
Handig, leerzaam, goedkoop, snel, effectief, behulpzaam en zeer goede documenten.
Ik heb Knoowy gevonden door een search op Google. Het is een goede platform voor studenten. Toppie!
Makkelijk te gebruiken site met veel informatie. Downloaden ging na betaling erg makkelijk!
Goede samenvattingen die je een hoop tijd besparen. De kosten zijn ook erg redelijk.
Handige samenvattingen voor goedkope prijs. Zeker aan te raden voor drukke studenten.
Knoowy is oké! Document werd snel geleverd en het is makkelijk in gebruik.
Knoowy is een fijne website om makkelijk samenvattingen uitwisselen met anderen.
Super handig deze documenten om je te helpen op gang te komen.