Gebruik de 19 oefenvragen om jezelf voor te bereiden en te testen of je de leerstof kent.
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenPatiënten met laesies in hersengebieden die betrokken zijn bij visuele waarneminghebben een vorm van visuele agnosie. Afhankelijk van de aard van de visuele beperking worden verschillende vormen van visuele agnosie onderscheiden.
a) Noem twee verschillende vormen van visuele agnosie en leg de specifieke visuele beperkingen uit voor beide vormen.
b) Waarom kunnen mensen met visuele agnosie nog steeds gezichten waarnemen en herkennen?
A) Apperceptieve (vorm) agnosie: normaal zicht, maar geen herkenning van objecten en niet in staat om een object te kopiëren. Deze patiënten hebben geen integratie van vormen, maar wel toegang tot representatie van object (kennisover object).Associatieve (integratieve) agnosie: normaal zicht, maar geen herkenning van objecten, hoewel men wel een object kan kopiëren. Deze patiënten kunnen een object waarnemen, maar kunnen de representatieniet koppelen aan opgeslagen kennis.
B) Omdat het herkennen van gezichten afhangt van een ander gebied in de hersenen / temporale cortex (fusiform face area). Als dit gebied is beschadigd, lijden patiënten aan prosopagnosie (geen herkenning van gezichten), maarobjectherkenning is intact.
input text value
Een van de meest invloedrijke theorieën over aandacht is Treisman’s feature integration theorie. Visuele zoekstudies die deze theorie testen maken onderscheid tussen twee soorten zoektaken; de feature zoektaak en de conjunction zoektaak.
a) Beschrijf deze taken en leg het cruciale verschil tussen de twee taken uit.
b) Hoe wordt de reactietijd doorgaans beïnvloed door het aantal items in het display(grootte van de set of displaygrootte) bij deze twee taken?
c) Hoe worden deze verschillende resultaten geïnterpreteerd?
A) In een feature zoektaak, zoeken proefpersonen naar een doelobject (target) dat kan worden onderscheiden van de afleiders (distractoren) door één kenmerk, bijvoorbeeld kleur, vorm of oriëntatie. In een conjunction zoektaak, zoeken proefpersonen naar een doelobject (target) dat kan worden onderscheiden van de afleiders (distractoren) door twee (of meer) kenmerken te combineren, bijvoorbeeld een specifieke vorm in een specifieke kleur.
B) De reactietijd in de feature zoektaak wordt niet beïnvloed door de grootte van de set (aantal afleiders), terwijl in de conjunction zoektaak de reactietijd lineair toeneemt met de grootte van de set (aantal afleiders).
C) De bevinding dat reactietijden niet worden beïnvloed door de grootte van de set (aantal afleiders) in de feature zoektaak, geeft aan dat het doelwit parallel kan worden gedetecteerd. Dit wordt geacht te pre-attentive te gebeuren. De bevinding dat reactietijden toenemen met toenemende setgrootte in de conjunction zoekstaak, duidt op serieel zoeken. Gerichte (top-down) aandacht is nodig om twee kenmerken, vorm en kleur, met elkaar te verbinden.
input text value
Er zijn situaties waarin u alle componenten die betrokken zijn bij het werkgeheugen moet gebruiken.
A) Benoem de componenten die worden onderscheiden in werkgeheugenmodellen
B) Beschrijf een situatie waarin u alle componenten nodig heeft en geef de specifieke functie van elke component op.
A)
Decentrale executive (central executive), defonologische lus (phonological loop) en devisueel-spatiele schetsblok (visuo-spatial sketchpad).
B) Als u in een auto rijdt terwijl u met een vriend praat. De fonologische lus bevat de auditieve informatie van het gesprek, het visuele spatieleschetsblok bevat de visuele informatie die u waarneemt, zoals verkeer op de weg, verkeersborden die u tegenkomt enz. De centrale uitvoerende macht beheert deze verschillende taken en helpt bij het nemen van beslissingen en selectieve aandacht
input text value
Bij retrograde geheugenverlies herinneren patiënten zich geen gebeurtenissen voor het begin van geheugenverlies, maar hun herinneringen vertonen vaak een Ribot-gradiënt.
A) Leg uit wat de Ribot-gradiënt inhoudt
B) Geef een verklaring voor de Ribot-gradiënt volgens de consolidatietheorie
A) De Ribot-gradiënt ("wet van Ribot") betekent dat bij RA vaak een tijdelijke gradiënt van geheugenverlies wordt gevonden: de mate van beperking is erger voor recentere gebeurtenissen dan voor herinneringen die van jaren geleden dateren.
B) De consolidatietheorie stelt dat sporen van een herinnering in de loop van de tijd worden versterkt. Het spoor blijft de eerste jaren kwetsbaar, omdat het nog niet volledig is geconsolideerd. De hippocampus is essentieel betrokken bij dit consolidatieproces. Nadatde consolidatie is voltooid, is de herinnering robuuster en is het mogelijk niet langer afhankelijk van de betrokkenheid van de hippocampus.
input text value
In de jaren 50 schreef Skinner (een van de grondleggers van het behaviorisme) een boek genaamd "Verbaal gedrag" waarin hij beweerde dat het verwerven van taal vergelijkbaar is met aangeleerd gedrag. Chomsky, een beroemde psycholinguïst, was het niet eens met Skinner
A) Wat was zijn belangrijkste argument tegen Skinner
B) Peter heeft een beroerte gehad en kan niet meer praten ook al verstaat en begrijpt hij wel wat er wordt gezegd. Aan welk hersengebied heeft hij waarschijnlijk schade?
A) Chomsky geloofde dat mensen worden geboren met een aangeboren vermogen om syntax te begrijpen en te genereren. Hij argumenteerde tegen Skinner dat het leren van taal niet het gevolg is van beloning voor correcte zinnen of straf voor onjuiste zinnen. Bovendien kunnen kinderen totaal nieuwe zinnen genereren en begrijpen die ze nog nooit eerder hebben gehoord, zelfs als deze zinnen geen betekenis hebben.
B) Broca's gebied.
input text value
A) Leg in detail uit hoe u een stoel die voor u staat kunt herkennen met behulp van Biederman’s recognition-by-components-theorie.
B)Waarom is deze theorieniet geschikt om uit te leggen hoe je je beste vriend herkent?
A. In Biederman’s theorie wordt gebruik gemaakt van 36 3D ‘geons’, ook wel basisvormen. Zoals bijvoorbeeld cilinders en kubussen. Om een stoel via deze theorie te herkennen zul je alle basisvormen van de stoel herkennen en dit is dan een combinatie van vormen die bij een stoel past en dus weet je dat het een stoel is. Je ziet bijvoorbeeld 4 lange kubusvormige vormen (de poten), een dunne vierkante kubus erop (het zitvlak) en een opstaand vlak wat rechthoekig is (de rugleuning). Deze combinatie van basisvormen maakt dat je het object herkent als een stoel.
B) B. Als je je beste vriend herkent via deze theorie zou je 3d vormen zien in het gezicht. Echter hebben bijna alle mensen dezelfde uiterlijke basisvormen. Dus zou je met deze theorie niet mensen van elkaar kunnen onderscheiden. We zou je een mens van een stoel kunnen onderscheiden omdat het hele andere basisvormen heeft. Je mist in deze theorie het oog voor detail, die je vriend je vriend maken en je buurman je buurman.
input text value
U pakt een koffiekopje voor u
a) Is het dorsale pad (dorsal stream) of het ventrale pad (ventral stream) hier primair bij betrokken?
b)U wordt nu op het hoofd geslagen en het andere pad is nu beschadigd. Wat zijn enkele symptomen die u zou kunnen verwachten met betrekking tot uw koffiekopje?
A) Hierbij is het dorasle pad voornamelijk betrokken omdat dit pad zorgt voor gedrag wat met beweging van doen heeft, zoals grijpen, aanwijzen en pakken. Dus ook het koffiekopje pakken.
B) Hierbij is dus het ventrale pad beschadigd. Je zou niet meer goed instaat zijn om het koffiekopje te herkennen en te identificeren als een koffiekopje.
input text value
Wat is coverte aandacht (covert attention)?
A. Hierbij zijn de ogen niet in dezelfde richting als waar je je aandacht op hebt gevestigd.
input text value
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenLeer je de oefenvragen liever vanaf papier? Download dan de 19 oefenvragen als PDF.
In winkelwagenVerdien geld met het maken van oefenvragen en leer direct voor je aankomende toets.
Oefenvragen makenOefententamen Cognitieve Psychologie. Uit het boek Cognitive Psychology, 2nd Edition. E. Bruce Goldstein, Johanna (Hannie) C. van Hooff Published: © 2021 Print ISBN: 9781473774353
19 oefenvragen
Nederlands
23-05-2021
Knoowy biedt een prima service voor studenten, en keuze genoeg qua aanbod.
Heel fijn om te kunnen kiezen uit meerdere samenvattingen. Goede kwaliteit van de samenvatting, en behulpzaam.
Ik gebruik graag samenvattingen en oefenexamens om me extra goed voor te bereiden op examens.
Aanrader, goedkoop en goede samenvattingen. Makkelijk alles op te zoeken en zo de juiste samenvatting gevonden.
Zeker kijken of er een samenvatting bij staat voor een vak waar je moeite mee hebt, het helpt echt met leren en de prijs is prima.
De samenvattingen bevallen me prima. Alles netjes geregeld op de website.
Als je bepaalde vakken moeilijk vindt en je er samenvattingen voor nodig hebt, moet je echt bij Knoowy zijn!
Ik vind oefenvragen super en ben er paar keer per week mee bezig om te oefenen. Het zou fijn zijn om nog meer van dit soort vragen te kunnen kopen. Ik oefen altijd op de website zelf.