Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: Astika1975 - 2 maanden geleden

Schrijf een verslag over het onderwerp: Plan van aanpak: 1 stagiaire begeleiden voor 3 weken

Wie






Wat




















Waar


Wanneer



Welke wijze Om wie gaat het?
Stagiaire A.A, 17 jaar oud, geen zorgervaring, 1e jaar verpleegkundige. BOL student bij NOVA-college.
Is gestart met stagelopen van 16 november 2023 en stopt per 28 juni 2024 op onze pg-afdeling Laagbouw 3.

Wie ga ik erbij betrekken tijdens de begeleiding?
Begeleider Charlene
Zorgteam en welzijn team van onze afdeling


Opdracht: Mijn taak is om een nieuwe collega, stagiaire te begeleiden voor 3 weken.
Doel: De stagiaire A.A, passend begeleiden op maat bieden binnen de 3 weken, dat ze praktijkervaring opdoet aan de hand van de recente/ relevante theorie op school.


Wat ga ik doen qua voorbereiding:
Persoonlijk gesprek gevoerd door middel van de L.S.D methode samen in overleg, met de nieuwe collega en mijn werkbegeleider voor een passende begeleidingsstijl op maat dat goed aansluit met wat deze nieuwe collega wil leren.
Aan de hand van de uitkomsten tijdens de 1e dienst nagaan welke begeleidingsstijl passend is toe te passen om de nieuwe collega zo goed te begeleiden rekening houden met de aandachtpunten.
Planning maken: Plan van aanpak en uitvoeren.
De gemaakte afspraken per mail (07-01-2024) naar de werkbegeleider sturen en in map dag indeling noteren, zodat het team op de hoogte is.
Mijn werkbegeleider feedback vragen op 3 opgestelde leerdoelen die ik zelf heb aangegeven aan het einde van de 3e dienst, zie in POP beschreven.
Met de nieuwe collega evalueren hoe zij het begeleiden door mij ervaren heeft.
Reflectieverslag uitwerken aan de hand van de 3 SMART opgestelde leerdoelen (POP) door mij, met uitkomsten van de gekregen feedback door mijn nieuwe collega en werkbegeleider.


Locatie: Op Laagbouw 3, PG-afdeling, Bornholm, in Hoofddorp.


1e dienst: van 07.00 -15.30 uur, donderdag 11-01-2024
2e dienst: van 07.00- 09.30 uur, donderdag 25-01-2024
3e dienst: van 07.00- 15.30 uur, donderdag 01-02-2024

Samen met de stagiaire als haar buddy, dat ze met mij meeloopt gedurende de dienst en ik haar begeleid/ ondersteun.
Student wil graag leren:
-ADL vaardigheden (zie bijlage in pdf-bestand)
-Rapporteren
-Opdrachten uitwerken.

Haar SMART-doelen zijn: dat ze zelfvertrouwen voor nodig heeft en kennis van de basiszorg, het bieden van persoonlijke verzorging.
Verdieping in de zorg: o.a. deze doelgroep ouderen met Dementie te orinteren.
Stap 1

Op mijn 3 persoonlijke leerdoelen, SMART geformuleerd, wil in na de 3e dienst feedback vragen aan mijn werkbegeleider.

1. Ik wil binnen 3 weken goed communiceren met mijn nieuwe collega/ stagiaire A.A, betreffende haar begeleidingsplan, door duidelijke en begrijpelijke instructies te geven.

2. Ik wil binnen 3 weken in staat zijn, om mijn nieuwe collega te motiveren (geruststellen) en te stimuleren om eigen initiatief te nemen met haar werkzaamheden waaronder basiszorg.
3. Ik wil binnen 3 weken in staat zijn om mijn afspraak na te komen om de nieuwe collega effectief te begeleiden.
Vandaag was de eerste dag dat ik verantwoordelijk was voor de stagiaire op de afdeling. Samen hebben we vier bewoners geholpen met de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). Voorafgaand aan de zorgverlening hebben we afgestemd welke bewoners we zouden helpen en welke zorg de stagiaire kon verlenen. Hierbij moest ik rekening houden met haar beperkingen, zoals het niet mogen verlenen van hoog complexe zorg, het niet mogen helpen van agressieve bewoners, en het niet mogen uitvoeren van medische handelingen. Verder heb ik theoretisch iets verteld over deze specifieke doelgroep ouderen met dementie, gezien ze deze doelgroep als theorie nog niet op school heeft gekregen en wel met deze doelgroep werkt.


Mijn begeleidingsstijl was democratisch, waarbij ik keek naar wat de stagiaire zelf kon en haar bijstuurde waar nodig. Ze was nog wat onzeker en vond het spannend om zelfstandig te verzorgen. Daarom heb ik haar eerst rustig laten meekijken en hebben we samen de grenzen en aandachtspunten besproken. Tijdens de zorgverlening met name de basiszorg volgens de geldende richtlijnen, protocollen en wet- en regelgeving uitgevoerd, heb ik haar gestimuleerd om de bewoners te betrekken en hun zelfredzaamheid te vergroten. Ook heb ik haar laten zien hoe je methodisch, ergonomisch volgens stappenplan te werk gaat en deze bewoners aan de hand van hun zorgplan benaderd.

Na de zorgverlening heeft de stagiaire een mantelzorger scan uitgevoerd door een interview met een bewoner af te nemen, waarbij ze hulp kreeg van het team. Vervolgens hebben we de zorg gerapporteerd en gevalueerd dat ze meer moet oefenen vanwege haar gebrek aan ervaring. Verder heb ik haar laten zien waar ze de protocollen kan vinden, die ze goed kan gebruiken tijdens het uitvoeren van de ADL-vaardigheden.

Het is na deze 1 dag duidelijk dat ze nog veel moet leren, maar ze toonde veel interesse, geduld, wat ik als zeer positief heb ervaren.

De tweede dag hadden we 3 bewoners ADL verzorgd, dit keer probeerde ik haar te stimuleren iets zelfstandiger te werk te gaan, ik heb de laissez-faire begeleidingsstijl gebruikt, zodat ze even zelfstandig de handelingen liet doen.
Rond 08.30 uur moesten we van de zorg cordinator een andere afdeling vanwege personeelstekort helpen, minstens 2 bewoners, laagbouw 2. De stagiaire mocht van me mee van de dag oudste. Halverwege toen we bezig waren bij een bewoner in bed wassen, verzorgend wassen, voelde de collega A.A zich onwel, duizelig, hoofdpijn en moest zitten, zag er bleek uit en was stil. Ik haar gevraagd om rustig te blijven en heb in overleg de dag-oudste haar teruggestuurd naar onze afdeling, zodat ze het rustig aan kon doen. Gezien ze zich heel ziek voelde is ze rond 09.30 uur naar huis gestuurd. Wel hadden we kunnen evalueren dat ze de 3 bewoners goed geholpen had en de rapportages erin gedaan in het digitale dossier.

Op de derde dag tijdens het begeleiden van collega A.A, heb ik bewust gekozen voor de democratische begeleidingsstijl, passend en gericht op haar leerdoelen te bereiken, aangezien de andere stijlen (autoritair en laissez affaire) niet geschikt waren. Samen hebben we de bewoners 50-50, ondersteund bij het wassen en aankleden, waarbij we rekening hielden met hun wensen en behoeften. Ook hebben we geprobeerd om hun zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren. Na overleg met de dag oudste hebben we de passieve bewoners in bed gelegd, waarbij ik haar betrok bij de besluitvorming. Ik heb haar ook ondersteund bij het rapporteren. Verder heb ik haar de ADL vaardigheden checklijst gemaild, zodat ze dit als een houvast kan gebruiken. Dit zal ze goed gebruiken.


Terugkijken, evalueren
D.
Je vraagt feedback aan minimaal 2 mensen aan de hand van de opgestelde leerdoelen en verwerkt deze in een reflectieverslag

Ik heb mijn werkbegeleider en de nieuwe collega om feedback gevraagd. De stagiaire hoe ze begeleiden ervaren he3ft en aan de werkbegeleider feedback op de 3 smart leerdoelen



























. De tekst moet geschreven zijn op het niveau van de Universiteit. De tekst moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. De tekst moet in onbeperkt aantal woorden geschreven zijn. De stijl van de tekst moet zijn: overtuigend.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document