Gebruik de 16 oefenvragen om jezelf voor te bereiden en te testen of je de leerstof kent.
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenWaarom wantrouwden Oost en West elkaar vóór 1945?
Noem 3 redenen.
- Tijdens de Eerste Wereldoorlog streed Rusland met het Westen. Toen Rusland communistisch werd sloot het een aparte vrede met Duitsland. De bondgenoten van Duitsland beschouwden dit als verraad, zij stuurden troepen naar Rusland om het communisme ten val te brengen samen met Russische troepen. De communisten wonnen deze oorlog in 1922.
- Door de oprichting van de Komitern (Communistische Internationale), waarbij het doel was de hele wereld communistisch te maken, voelde het Westen zich bedreigd.
- Als enig communistisch land ter wereld voelde de SU zich bedreigd door het Westen; zij noemde dit de ‘kapitalistische omsingeling’.
- Stalin trok de conclusie dat de SU niet op hulp van het Westen hoefde te rekenen bi een Duitse aanval.
- Hitler en Stalin sloten een niet-aanvalsverdrag.
- Polen, de bondgenoot van Frankrijk en Engeland, werd door Duitsland en de SU aangevallen.
input text value
Welke doelen hadden de Westerse Geallieerden en de SU ten aanzien van de toekomst van Duitsland?
- De SU wilde Duitsland militair zwak houden, hoge herstelbetalingen opleggen en alleen een regering toestaan die niet tegen de SU was;
- De westerse Geallieerden wilden dat Duitsland in eigen behoeften zou kunnen voorzien, een democratische regering zou krijgen en geen hoge herstelbetalingen hoefde te doen.
input text value
Leg aan de hand van 4 bepalingen van de conferentie van Potsdam uit dat de VS en de SU aangaande de toekomst van Duitsland een compromis sloten
- Duitsland zou volledig worden ontwapend en de oorlogsindustrie zou worden ontmanteld.
- Het politieke leven zou op democratische grondslag worden gereorganiseerd.
- Duitsland zou vooral de SU vergoeding moeten geven voor de in de oorlog aangerichte schade (‘herstelbetalingen’).
- Duitsland zou gedurende de tijd van de bezetting als een economische eenheid worden beschouwd.
Deze bepalingen zijn zowel naar wens van de VS als naar de wens van de SU. Beide hebben hiervoor wat moeten inleveren, waarna ze een compromis konden sluiten.
input text value
De verschillen in aanpak in de bezettingszones sluiten aan bij de ideologieën van de bezetters. Leg dit uit met behulp van de verschillen in aanpak.
- De SU schafte in haar zone het particulier bezit van grond, fabrieken, banken en verzekeringsmaatschappijen af en haalde zoveel mogelijk schadevergoeding uit haar zone. Dit paste bij de economische staatscontrole van de SU.
- De westerse Geallieerden handhaafden het particulier bezit en bevorderden het economisch herstel in hun zones. Dit paste bij het kapitalisme en de markteconomie van de VS.
input text value
Wat is het IJzeren Gordijn en omschrijf hoe dit ijzeren Gordijn er uit zag.
De scheidslijn in Europa tussen de westerse invloedssferen en die van de SU en haar bondgenoten werd het IJzeren Gordijn genoemd. Het was de zo goed als onmogelijk doordringbare grens tussen de Oost-Europese en westerse landen. Een kale strook land met veel prikkeldraad en wachttorens.
input text value
Leg uit dat uit de ‘jacht op de roden’ van senator McCarthy een grote angst voor het communisme blijkt
De VS zagen de SU als een land dat de communistische wereldrevolutie nastreefde. Waarin de communisten een einde wilden maken aan het kapitalisme en de vrijheid in de VS en de rest van de westerse wereld en waarvoor zij communistische activiteiten in andere landen steunden. Dit vijandbeeld leidde tweemaal tot een heksenjacht op echte en vermeende communisten in de VS. Dit liet zien dat de VS bang was voor de communisten en daarom op ze wilden ‘jagen’.
input text value
Omschrijf het vijandbeeld van de SU ten aanzien van de VS.
De SU zag de VS als een agressieve mogendheid die erop uit was het communisme in alle communistische landen te vernietigen en afzetmarkten en grondstoffen te verwerven door het uitbreiden van politieke macht en economische invloed in grote delen van de wereld.
input text value
Hoe kwam de Trumandoctrine tot stand en wat maakte het moeilijk voor de VS in te grijpen in landen die door het communisme ‘bedreigd’ werden?
Onder de Trumandoctrine wordt verstaan: het in bedwang houden van het communisme door zich te verzetten tegen iedere communistische aanval of opstand, gericht tegen vrije volken, waar ook ter wereld. De VS zou elke democratie die bedreigd werd te hulp komen.
De Trumandoctrine was moeilijk toepasbaar, doordat er in de meeste landen waar de VS een communistische dreiging zagen, geen vrije verkiezingen waren. Daardoor was het onmogelijk precies te weten te komen wat de bevolking zelf dacht.
input text value
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenLeer je de oefenvragen liever vanaf papier? Download dan de 16 oefenvragen als PDF.
In winkelwagenVerdien geld met het maken van oefenvragen en leer direct voor je aankomende toets.
Oefenvragen makenDeze oefenvragen horen bij de samenvattingen over de Koude Oorlog 1945-1991. Deze vragen zijn erg uitgebreid en zijn een goede test voor het testen van je kennis. Met behulp van deze grote vragen kom je erachter of je de stof begrijpt en kent.
16 oefenvragen
1x verkocht
Nederlands
28-12-2020
Middelbare school / VWO / Economie en Maatschappij
Als ouder heb ik het gedeelte m.b.t. bijles bekeken, deze functie is goed overzichtelijk ingericht en een fijne manier om kortdurende 1 op 1 ondersteuning te kunnen vinden, iets wat in de praktijk op school niet mogelijk is.
Handig en nuttig om te gebruiken, zeker als je op een hoger niveau moet schrijven.
Handig als je niet veel tijd hebt en je toch basisprincipes wilt meepikken van een boek!
Studiehulp werkt gemakkelijk en snel.
Knoowy is een goede website waar je voor een mooi prijsje hulp kunt krijgen van andere mensen.
Handige tool om te gebruiken voor je schoolopdrachten. Eenvoudig geholpen worden tijdens je studie.
Handige samenvattingen! Veel te vinden, en samenvattingen kun je deels inkijken.
Helemaal top! Makkelijke service en duidelijke omschrijvingen bij de documenten.